lördag 17 september 2011

Bada, föna och klippa

Ja, så här ser det oftast ut på fredagseftermiddagarna hos oss. Trimbord (läs strykbräda) används inte så mycket. Mycket smidigare att ligga i knät när vi fönar. Tycker både matte och Tim. Tur hundarna har en stor biabädd som vi båda kan sitta i.

Matte jag ser inget...








Dags att föna magen. Tim i knät.





































Tyvärr inget kort på klippningen då Tim somnade direkt efter proceduren. Det blev lite "hackigt" på sidorna den här gången då jag inte orkade vara så petig ikväll... och jag är INTE direkt fullärd vad gäller klippning av pudelpäls. Men det växer ju ut och så får jag vara lite extra petig nästa vecka så blir det nog bättre igen. Undrar hur länge jag orkar spara på den långa pälsen.

En sak jag kommer hålla hårt på är: skoj utomhus i regnpölar, snöblask mm. ska definitivt tillåtas! Ingen särbehandling här inte pga. pälsmängd och pälsfärg.

Och jo, jag har äntligen gjort mig en kontaktfältsbräda! (det tog över 40timmar innan färgen torkade?!) Yippie... nu kan jag öva kontaktfält hela vintern med både Puzzel och Tim. Kort på den kommer i nästa inlägg.

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Åh, mysigt! Gud vad jag längtar efter en tovfri päls! Duva är alldeles söndertovad, har inte velat bade och fixa nu när hon är skadad.

Och den där kontaktfältsbrädan är jag spänd på att se! Och så måste du ju lägga upp en bild på Tim också, "hackig" eller ej. :)

Pia med puffarna :) sa...

Ja det där med att trassla upp tovor, föna och kamma är ju inte min favvosyssla direkt säger jag som har två puffar. Men att raka ner dem med trimmern är däremot helt ok. Swisch säger det bara och så är de snygga igen :-)

Men till vintern är det ju onekligen skönt med lite längre päls så man slipper tjorva med täcken i onödan. Och sen till våren när snöblasket kommer så får du låna min trimmer, wrooooom ;-)

Maria sa...

Haha... Pia. Jag tycker det är mysigt med pälsvården än så länge, faktiskt riktigt meditativt ;-) Trimmer har jag skaffat en superbra (enl. rekommendationer) men den används just nu endast till nos och tassar. Tack iaf. Pia ;-) Får se hur länge jag känner mig inspirerad av utmaningen med att ha lång pudelpäls. Alexandra, hoppas nu Duvas "ärr" läker snabbt.