fredag 7 oktober 2011

Bakdelskontroll dag 1, med Tim

Nu känner jag mig inspirerad och på G för att påbörja inlärning av "bakdelskontroll" för Tim.

Här är en film från vårat första pass och lite text om mina tankar före och efter dagens träning.


Planering inför första träningsdagen/passet:
  • Att välja ut en "kloss" att jobba på, som vi även kan ta med ut.
  • Fram med klicker och belöning.
  • Kriteriet blir att Tim vid första passet ska sätta upp bägge framtassarna på klossen.
  • Jag kommer då klicka och belöna.
  • Jag fortsätter att belöna några extra gånger för att han står kvar.
  • Jag kommer ihåg att ge frikommado när han inte behöver stå kvar på klossen längre.
  • Jag ska INTE "belöna" bort från klossen för att kunna repetera beteendet. Det har jag gjort tidigare med Puzzel vilket jag lärt både från kurser och böcker (alla vägar bär till Rom, så inget direkt fel i det) men för mig känns det helt tokigt då jag ju "belönar" för att han går ur position. Istället ska jag i slutändan kunna stå och locka med godis och ändå så ska vovve välja och vilja stå kvar i position istället. Jag ska däremot komma ihåg att inte alltid köra med omvänt lockande av godis då det i så fall kan börja uppfattas som en signal för hunden. De ska även kunna jobba utan att jag viftar med roliga grejor. Helt enkelt att det är ganska så tråkigt men ändå vilja vara kvar i position.
  • Jag tackar Fanny Gott för hennes superbra skrivna inlägg på sin hemsida klickerklok. Där hittar jag ofta inspiration i min träning.

Inför fortsättningen ska jag komma ihåg:
  • Att börja kika på och belöna för att Tim flyttar baktassarna runt klossen.
  • Att inte bara använda godis som belöning utan även leksak.
  • Att börja med omvänt lockande när jag upplever Tim mogen för det.
  • Att börja ha klossen bredvid mig och senare klicka för när Tim flyttar baktassarna så han kommer med kroppen mot mitt vänsterben.
  • Betydligt längre fram byta ut klossen mot en tunnare targetplatta och sedan ta bort den.

Inga kommentarer: