lördag 12 november 2011

Det var den det...

Då har jag läst Anders Hallgrens bok om Drivkraft och Motivation. Passade bra att ha en bok att läsa så här i höstmörkret och när kylan börjar tränga sig på.

Vad tyckte jag då? Jag gillade ämnet som sådant (var ju därför jag köpte boken). Det jag gillade extra var en liten enkel checklista att ha till hands för att kunna kontrollera vad som ev. kan sätta ned motivationen till att arbeta/träna innan man kör igång.

Ett exempel från listan var tex. sökande efter mat - dvs. se till att hunden är tillräckligt mätt innan ni kör igång så han/hon inte går runt och söker mat istället för att vilja jobba...

Jag tyckte också om ett kapitel som handlade om inlärningskurvor och motivationskurvor. Att de ser olika ut. Kort och gott förenklat: Inlärningskurvan kan gå från 0 kunskap till 100 kunskap rätt snabbt medans motivationskurvan ofta går helt åt motsatt håll, dvs. från 100 motivation och sedan sakta går ned då det inte är nyhetens behag längre vare sig med arbetet, eller kanske på belöningen från ägarens sida. Här gäller det att: jobba, jobba, jobba med motivation under en rätt lång tid för att motivationen till tex. att utföra ett momentet ska "sätta sig". Eller översatt helt enkelt: lek, lek, lek med mycket olika belöningar som HUNDEN tycker om!

Tyvärr saknade jag rätt mycket konkreta förslag i boken på hur träningen kan planeras och genomföras. Tex. så stod det om sexuell upphetsning som ett tillstånd som kan blockera annan motivation. (Ja, det känner vi defintitivt till här hemma, eller hur bästis?!). Det står bara att alla tänkbara åtgärder ska vidtas... Frågan är vilka alla dessa tänkbara åtgärder är? Hade hoppats få läsa om dessa i boken.

Det var också en del hänvisningar i stycken till egna skrivna böcker och även till andras vilket var lite irriterande. Hade varit bättre att stryka några av dessa stycken och vidareutvecklat de som gick direkt i den här boken.

Men, det var en bok jag i stort sträckläste och alltså fångade den mitt intresse. Har man läst många hundböcker tidigare i liknande områden gav den inte så jättmycket nytt. Men några små godbitar hade den. Och har man inte läst så mycket hundböcker tidigare, kan jag varmt rekommendera boken. Den hade också med ett stycke etologi om varg/hund.

Inga kommentarer: