onsdag 11 januari 2012

Den viktiga liinjen, nu när jag delar upp moment :-)




















Nu har jag börjat dela upp momenten riktigt ordentligt i lydnaden.

Fokus för dagens pass är positionen av Tims framtassar vid vänster ingång. Vill att de ska vara på samma linje och lagom långt fram/bak i förhållande till mina fötter. Om framtassarna är på samma linje kan jag känna mig säkrare på att Tim sitter rakare.

Det går bra och är superkul! 

När jag fotat ser jag att linjen mellan brädorna faktiskt inte är helt hundra rak så till nästa pass blir det till att hitta en rakare skarv mellan plankorna där jag fortfarande kan ha en liten kant vid sidan av. Kanten har jag än så länge för att Tim automatiskt ska få in att sätta sig nära mig och inte för långt ifrån. Jag använder mig helst av olika kanter (och någon gång helt utan) så det inte bara blir en specifik kant som Tim förknippar med momentet.



4 kommentarer:

Fanny sa...

Intressant! Det här är precis vad jag började med igår! Jag tycker att Toby hamnar för långt fram så jag ska försöka få honom längre bak...

Fanny sa...

Förresten! Hur gör du för att få tassarna på linjen?

Maria sa...

Jag shapar honom dit. Har lite is i magen så brukar han flytta lite på ngn. tass och kommer närmre och närmre där jag vill ha honom. Blir det alltför mkt. framför/bakom eller snett så får han börja om... Tim har den träningsglädjen och viljan att göra rätt så det funkar. (Kör korta pass och lite annat emellan så han får chans att göra många rätt första gången). Taktiken att göra om hade inte funkat med Puzzel. Där skulle jag nog få hjälpa till med annat för att bibehålla motivationen. Tex. med en vägg/kant/sopborstskaft(liggandes) framför om han hamnar för långt fram... Hoppas du får ngn. idé.

Fanny sa...

Tack för tipset om sopborstskaft! Det verkar funka bra på Toby (som liksom Puzzel behöver lite mer hjälp att göra rätt)