fredag 3 februari 2012

Hälsokoll och Bananmilkshake

Som egen företagare kan det vara lätt att glömma hålla koll på sin egen hälsa. Nu när Mats är på banan (yippie igen!!!), så finns tiden och energin att ägna tid åt min egen träning.

I måndags hade jag bokat tid till tandläkaren för både mig och sonen. Nervös väntan när röntgenbilderna gicks igenom, då det var över 1,5år sedan förra kontrollen. Inga hål för någon, pjue. Trevligt både för tänderna och plånboken.

Idag ska jag till läkaren för att få svar på blodprover som tagits i samband med förra besöket som även det gjordes i samma vecka som tandläkarbesöket. Blodtryck, hjärta, lungor var bra, så nu hoppas jag blodproverna ska vara ok. också.

Tyckte det  var läge att ta en koll då det var flera år sedan och skönt att veta att "allt" är ok, nu när jag tänker komma igång med mer träning.

Jodå, tydligen kan även lilla jag som tidigare alltid fått höra att jag äter för lite, och oj vad mager jag är - börjat gå upp i vikt. Nästan lite chockerande faktiskt då jag alltid kunnat äta hur mycket som helst, vad som helst utan att det visat sig det minsta på vågen. För första gången i mitt liv är det faktiskt läge att försöka gå ned i vikt istället för upp.

Massor med coca-cola har druckits de senaste månaderna, men nu har jag minskat konsumtionen betydligt.

Innan jag gått till gymmet för att jogga har jag istället för den vanliga frukosten "återfunnit" och druckit min barndoms bananmilkshake. Supergott och tja nyttigare än mycket annat jag brukar stoppa i mig.

Här kommer mitt bananmilkshakerecept:

  • 2 bananer
  • 1,5dl. mellanmjölk.
  • Två skedar vaniljglass, (cirka 0,5dl).

Mixa ihop allt med stavmixer eller vanlig mixer, häll upp och njuuut...

Vad brukar ni stoppa i er före/efter träning?

2 kommentarer:

Fanny sa...

Jag har blivit väldigt förtjust i smoothies! Brukar köra vaniljyoghurt som bas, frysta bär och gärna lite banan! :-P

Maria sa...

Tack för tips Fanny! Prövade precis din variant. Tog 1,5dl vaniljyoghurt, 1banan och 1dl frysta björnbär. Mums! Kommer bli en variant att variera med :-)