lördag 4 februari 2012

Hur lång tid tar det? LK1

Älskade mysiga Tim med leksak i munnen.
Känner mig så sugen på att få komma ut och tävla med Tim. Hur lång tid behöver man (läs jag) på sig för att vara startklar till LK1? Utan att hafsa! Någon med erfarenhet? Om man nu har en hund som verkligen diggar att träna. Man själv har träningsvana men ingen tidigare tävlingserfarenhet? Om man tränar strukturerat ett par gånger i veckan? (Inga mastodontpass). Jag vill känna att jag och Tim klarar momenten i träning innan vi går ut på tävlingsplanen. Det gör vi inte i dagsläget.

Vad kan vara realistiskt tro? Det vi har lättast med för tillfället är fokuseringen den finns där verkligen. Sedan blir det inte alltid rätt men viljan och glädjen hos både mig och Tim finns verkligen. Vi behöver träna mer på nya platser också med fler störningar. Däremot upplever jag att det går jämförelsevis hyfsat fort att lära Tim vara med mig när vi tränar och inte med omgivningen (fåglar undantaget -där finns lite kvar att jobba med).

Det vi har svårast med just nu är att utöka stadgepositionerna utan störning. Tim får för sig att han gör fel och provar något annat om jag bara står helt stilla och tittar. Så där får jag lägga ned mycket mer träning i små pyttesteg åt gången.

Apporteringen är både enkel och svår. Tim är jätteduktig på att springa och hämta grejer på "apport" och komma tillbaka med dem utan att släppa förrän jag säger "släpp". Däremot att ta emot en stilla apport från mig eller från marken och sedan ha kvar den i munnen är en utmaning. Där ser Tim ut som en fågelholk och undrar vad jag menar + att det inte blir någon automatisk rolig fartövning i det momentet. Så där behöver jag få fatt i rätt sätt för just Tim för att det ska gå framåt. Jag fortsätter exprimentera där...

Fotgående kan förståss bli mycket bättre men det är inte heltokigt och Tim har på sitt sätt positionen i sig då han är följsam. Hopp över hinder med ingång känns som vi är på helt rätt väg.

Stå behöver vi träna mycket mer på men tror det kan gå rätt snabbt när sitt och ligg sitter bra. Tim är duktigt på att kunna växla från sitt och ligg fram och tillbaka och börjar även bli duktig att sätta sig/lägga sig trots att jag går vidare. Det går fortare och fortare där.

Blir berörd när jag skriver då jag nog aldrig tidigare tyckt något är så himla roligt och känt mig så här taggad. En magisk känsla!

2 kommentarer:

Fanny sa...

Kul att ni har så roligt! :) Hur lång tid det tar att bli tävlingsklar har jag ingen aning om eftersom jag inte heller tävlat. Däremot har jag just insett att jag har precis samma problem med stadgan. Det är väl en nackdel med klickerträning, att man lätt glömmer stadgan och så tror hunden att den ALLTID ska fortsätta erbjuda beteenden... Tänkte bara att du kanske ska vara försiktig med att träna för mycket ligg och sitt utan att träna stå. Hunden ska ju helst vara ungefär lika benägen att utföra alla tre!

Maria sa...

;-) Stadgan går ok, när jag använder omvänt lockande men när jag tar bort lockningen tror Tim han gör fel... Blir bra att träna mer på det när vi ses. Jo, bra påminnelse - har blivit lite tvillrig med hur jag vill lära in utförandet av stå. Så blivit lite "lat"där.