fredag 10 februari 2012

Kommenderingsskiva? + LK1

Idag träffade jag Pia med Piff. En kollega från hundinstruktörsutbildningen. Alltid trevligt att träffas, och mycket hundprat blir det! :-)

Tim har inte varit i riktig närkontakt med så många hundar (dvs. lös tillsammans med). Men idag fick han gå lös och få känna på hur man kan bli tillsagd med morr och visade tänder om man hälsar för raskt och ohyfsat på en fin dam. Han lärde sig att lyssna till signalerna efter några gånger och gick sedan snarare en liiiten omväg för att inte göra damen sur. Piff är en supersöt svart Puff (chinese crested powder puff) med lite vitt på bröstet.

Vi pratade om kurser, planer, träning, olika moment i träningen mm. mm.

Jag blev än mer sugen att ta någon mer privatlektion i tävlingslydnad nu snart. Frågan är bara för vem? Gärna i Stockholm, eller snarare kommunalt nåbart fram och tillbaks över dagen och gärna inomhus. Känns inte läge att träna platsliggning och stadga utomhus just nu.

Någon som hört något om en kommenderingsskiva? Alltså en skiva att ha i bakgrunden när man tränar lydnad med störningsljud på? Och med kommenderingar? Läste om det på någon blogg och det låter ju som en himla bra idé. Vet inte om det finns att köpa, eller om det är något man själv skapar... Tips?

Jag fortsätter träna Tim inför momenten i LK1 och för att själv befästa momenten som ingår och för att tydligt se hur vi ligger till kommer här en uppdatering. När jag skriver: 10?, betyder det att jag vid något tillfälle varit så nöjd med momentet att jag skulle känt mig stolt om det hände på tävling - oavsett betyg från domare.

Moment 1. Platsliggande, använder nu kommando "ligg". Funderat på om jag ska träna in "nos i backen" eller inte. Kommit fram till att jag skippar det tills vidare. Vid regn vill jag inte begära det av Tim. Kommer jag underfund med att det vore bättre kan jag lära in det senare.
Moment 2. Tandvisning, 10? gått riktigt bra. Har suttit kvar i utgångspos. vid tandkollen. Behöver träna mer med främmande kontrollant och befästa stadgan i sitt.
Moment 3. Linförighet, har arbetat med att klicka/belöna för rätt position. Tim håller sig ofta "automatiskt" i hyfsat rätt läge men det här är något jag behöver träna mer medvetet, och med en plan.
Moment 4. Läggande, är absolut på rätt väg men ej i mål. Behöver få till snabbare lägganden och få Tim att känna sig säker på att det är ligga kvar han ska göra ända tills jag säger något annat.
Moment 5. Inkallande, är bara att jobba på. Behöver jobba mer på stadga, förlänga tiden och avstånd, och igen få Tim att känna sig säker på att han gör rätt trots att jag "bara står där".
Moment 6. Ställande, behövs jobba mycket mer med! Har varit slarvig med att träna stå. Varit lite hattig med om jag ska lära in hoppstå eller ej.
Moment 7. Apportering, börjar komma till en början. Tim har sett ut som en "fågelholk" och undrar över vitsen med att sitta helt stilla och bara hålla i en apport (tolkar jag in). Det börjar lossna lite grand då han nu börjar hålla apporten millisekund innan den släpps. Kan tyckas småttigt, men ett stort framsteg. Bara att fortsätta och bygga värde för momentet. (Däremot att springa och hämta apport och lämna av funkar oftast super - vilket vi kommer ha med oss längre fram).
Moment 8. Hopp över hinder, 10? Just nu det moment som funkar bäst av alla. Sätter sig fint i utgångställning, sitter kvar, väntar på kommando, hoppar snabbt fint över hinder och klockren ingång och sätter sig vid sidan. När det går som bäst :-) Ska låta det vila en liten stund nu.
Moment 9. Helhetsintryck, ? Ingen aning... Tim ser fokuserad ut när han jobbar, och det ser ut som han gillar det han gör :-)


Puzzel har haft en riktig myspysardag under täcken, ovan täcke, i mitt knä... mest hela dagen. Imorgon är det hans tur att få på sig vintermundering för en egen långtur med matte.


Trevlig helg!

2 kommentarer:

Maria sa...

Hittade skivan här: http://www.jamihundsport.se/stornings-cd-lydnat.html#

Pia med Mini och Piff :) sa...

Jag tyckte också att det var kul att se hur Tim "lärde" sig att inte springa rakt på Piff! Hon fräste ju till några gånger rätt ordentligt i början men sen när vi var ute räckte det med att hon rörde läppen pytte pyttelite så visade han direkt att han förstått och ökade avståndet. Häftigt!

Jättekul att träffas och få ösa på med hur mycket hundsnack som helst!