fredag 9 mars 2012

Aktiveringstips och rutan

Nu börjar det krypa i kroppen vilket är ett gott tecken!
För att hundarna inte skulle krypa ur skinnet medans jag varit förkyld så har de bland annat fått söka efter godis i lägenheten. Då kom jag på en liten försvåring av godisgömma under burk. Istället för att bara lägga i löst godis som går rätt lätt att få tag i bara man vickar lite på burken, så klickade jag fast mjukost (jag valde viltost på tub) i botten av burkarna. Den går bara att få tag i om man lyckas vända helt på burkarna och de inte välter tillbaks igen. En bra variant då det sysselsatte Puzzel och Tim en lite längre stund än annars.

Mums?!

Meh... vad svårt du gjort matte.


















Jag har fått inspiration till att börja träna in rutan och har kommit underfund med hur jag vill börja inlärningen. Jag kommer använda targetplatta för att få till utspringet till mitten av rutan. Första steget blir att lära in en ny targetplatta som används bara till detta moment för att underlätta urskiljning. (Har olika beteenden på olika targetplattor tex. "bugaställning" på en platta inför agility). Sedan kommer jag lägga den i rutan och själv ställa mig på olika ställen så Tim och Puzzel blir vana att springa in i rutan från olika håll. Allra första utmaningen blir att hitta en tillräckligt stor yta för att sätta upp en ruta om 3x3 meter. Tror det blir för tajt här inne, men kaaanske... inte. Får mäta ikväll.

Vi fortsätter med momenten inför LK1 parallellt. Jag har blivit ändå noggrannare med pauser mitt i träningen,  vilket ger bra resultat. Jag säger i stort sett nu alltid "VILA" när vi sätter oss vid sidan av och pausar, och "SKA VI KÖRA?" när det är dags att påbörja träningen igen.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: