måndag 5 mars 2012

Störningsträning















Kunde inte hålla mig längre utan prövade idag den skiva jag inhandlat, och fått hem med kommendering av momenten i LK1 och störningsljud i bakgrunden.

Ångrade nästan ett tag att jag beställt den, då jag tänkte att jag lika gärna kunde sätta på några ljudliga filmklipp från youtube och ha i bakgrunden.

Meen... tycker faktiskt den är bra. Alltså Tim klarade ljuden galant! Imponerad måste jag säga. Han reagerade bara genom att kika bort mot ljudkällan en gång men var kvar i det moment vi tränade med.

Så vad var det som var bra med skivan då? Jo, JAG som inte tävlat i lydnad ÄNNU blev nervös. Det var verklighetstroget inspelat och kändes som jag befann mig i en tävlingssituation. Tim missade mer moment än vanligt, men jag upplevde inte det berodde på ljuden (jag tränade på den nivå jag och Tim befinner oss på och med belöningar lite nu och då). Och vet ni, det hängde HELT på MIG. Ja, det gör det alltid men här blev det tydligt att jag måste betett mig lite annorlunda pga. nervositet helt enkelt. Och det känns kanon att jag redan nu blivit mer medveten om detta, så jag kan öva mer innan det är läge för någon tävling på RIKTIGT.

Vi fortsätter träna och jag ska nu börja växla träningen med att även träna korta planerade pass utomhus i olika miljöer. En sak är då säker: Vi har himlars kul!

Idag hade jag och Puzzel egentid runt om i Björkhagen på promenad. Tyvärr är jag forfarande liite förkyld så jag har inte vågat mig ut att jogga nu på ett par dagar. Ser fram emot det, men det var en fin tur ute idag med solsken.

Ps. Störningsskivan beställde jag från Jami hundsport och den kostade 150kr + frakt ds.

Inga kommentarer: