tisdag 29 maj 2012

Bokrecension, rätt besviken faktiskt

Tyvärr blev det inget vårruset för mig ikväll då jag känner mig febrig. Såg istället fram emot att läsa boken: HUNDra % rallylydnad som damp ned i brevlådan.

Men måste säga jag blev besviken, speciellt med tanke på vad det stod på baksidan på boken; "Vi har flyttat gränserna för vad du kan förvänta dig av en hundbok!", och med tanke på den positiva recension jag tidigare hittat om boken.

Nej, den kunde gott varit oläst. Reglerna och en enkel momentbeskrivning för alla klasser finns gratis att få på SBK´s hemsida och jag tyckte denna bok inte tillförde mycket mer. Flera moment skulle jag dessutom INTE vilja lära in på det sätt som beskrivits i boken. Tex. som jag uppfattade det beskrivas som förslag med användande av koppel under magen för att förhindra hunden att sätta sig när man lär in stå. Nej, det finns enligt mig mycket bättre sätt. De lite svårare momenten som skickande till kon, saknade jag en mer detaljerad beskrivning på om tips för inlärning. Tycker då boken: Lydnadsträning i teori och praktik står sig mycket bättre.

Ångrar däremot inte att jag köpt och läst boken då det är bra att ta in den information som finns ute på marknaden. Ska jag säga något positivt om boken och som jag tog till mig så var det påpekandet att redan från början träna alla moment med hunden på både höger/vänster sida. Jag brukar tänka på det till delar men jag kan bli mycket duktigare på att träna mer med hundarna på högersidan.

Det som också var bra och tydligt var angående vilka moment som kan/ska kunnas göras i vilka tempon under tävling. Jag tycker också om att det var ett par förslag på banor i vardera klass. De kommer jag absolut att testa så småningom.

Inga kommentarer: