tisdag 12 juni 2012

Tävlingslydnadsutbildning dag 1

Nu är jag heelt slut!

Jag har haft en trevlig och givande dag ihop med en trevlig grupp och med blandade raser på hundar. Vi gick igenom reglerna för att tävla och en hel eftermiddag med linförighet och inkallande. Både teoretiskt och praktiskt. Fallbeskrivningar fick vi också där vi fick klura på vilka övningar som kunde passa för olika typer av ekipage.

Kom ihåg för mig själv gällande träning med Tim:

  • Kom loss med linförigheten.
  • Dela upp momenten ändå mera.
  • Arbeta bort min hjälp när jag lämnar Tim i inkallning. Nu vrider jag axeln/överkroppen och kikar på Tim när jag går iväg. Den hjälpen måste jag fasa ur och arbeta bort. Jag får säga stanna men ska sedan gå rakt därifrån utan att vrida mig eller kika över axeln (testade det på plats och såg att det verkligen är en hjälp då han annars följde med även om jag sa stanna).
  • Arbeta med farten för sig i inkallningen (även om Tim har den bra nu, så han inte tappar den efterhand).
  • Och jo!, man får titta på sin hund. Däremot ska man hålla samma position hela linförigheten igenom och inte ibland titta ned och ibland inte... Då blir det DK. Fördelen med att kika på varandra är att man då "låst" fast hunden i position och kan kännas som ett säkrare sätt att inte "tappa" sin vovve på vägen. 
Med sikte på 10:an - belöningsträning för lydnadsklass I-elitVi rekommenderades att införskaffa och läsa boken: Med sikte på 10:an, så det får nog blir en av årets sommarböcker.

Nu ska här vilas och sovas för imorgon kommer en till spännande dag med flera moment, och så kommer vi gå igenom kursupplägg mm.

Inga kommentarer: