söndag 23 september 2012

Summering kursdag 2, tävlingslydnad

Väldigt skönt att komma hem... efter en givande dag.

Tim var tyst och fin i början av dagen men blev på slutet övertrött och började pipa och även skälla när en ny stor svart hund tillkom allra sista halvtimmen. Jag behöver bli bättre på att hitta en annan sinnesstämning hos mig när Tim börjar låta. Nu blir jag till slut irriterad och frustrerad vilket förståss inte är så bra, för då blir det mycket svårare att låta bli att titta på/avleda Tim och endast belöna neutralt när han är tyst.

Det är också svårt att helt låta bli att jämföra sig med andra, i alla fall för mig :-) Så när de andra hundarna är duktiga och ligger lugnt och stilla utan ett ljud så känner jag mig ju rätt kass. Även om jag vet att Tim nog var yngst och flera andra många år äldre än honom med mer vana vid olika miljöer, hundar, tävlingsvana mm.

Det jag tog till mig av det som sas angående ljudandet och som jag tror kan stämma är att pipande kan uppstå/eskalera under en period när man ökar träningen då det skapar en ökad förväntan (om hunden gillar träningen). Det blir då svårare att slappna av mellan passen än vad det kanske varit tidigare.

Nu till det braiga:

Först valde jag hopp över hinder med Tim och det gjorde han jättefint! Där kan jag ibland strunta i ingången och träna med att kasta apport/leksak över hindret både rakt och lite snett för att Tim ska lära sig att inte tjyva bredvid hindret.

Sedan valde jag att fortsätta jobba med fotgående för att få lite mer tips om hur jag kan jobba med det på sätt som gör det lättsamt och roligt. Även där jobbade Tim på jättebra.

När Tim arbetar är han tyst och det är kanon.

Finns mer att skriva om det som gicks igenom men nu är jag så trött så det får bli senare i veckan. Nu ska jag handla ostbågar och ramla ned i soffan.

Inga kommentarer: