onsdag 17 oktober 2012

Tre böcker = 60cm

Tänk vad tiden går fort! Drygt ett år sedan... 
Nu backar Tim uppför tre böcker :-) Jag ska ta fram några lite smalare böcker i samma bredd, eller på annat sätt bygga upp en provisorisk "trappa" (blir nog böcker)...

Mitt mål är att Tim ska backa cirkus 5böcker utan att trampa utanför och utan att gå framåt emellanåt, innan jag lägger på ett kommando.

Jag gillar verkligen att småpyssla såhär på hemmaplan för att så småningom testa momenten i miljö med mer störningar.

Det som "Dittetävlingslydnadskursen" gav mig mest var att jag blivit noggrannare med att VERKLIGEN pausa hundarna mellan passen. Dvs. träningspass = full 100%-ig fokus på vovve och övning. Minsta avvikelse se till att pausa hunden så de inte hamnar "i luften" och inte vet vad det ska göra. Så när jag förbereder med mer godis, ställer fram böcker, funderar mm. så blir det mycket stadgeträning. För då får Puzzel och Tim ligga eller sitta stilla under tiden som jag fiffar iordning.

Puzzel klarar det numer oftast så bra att jag kan gå iväg i ett annat rum en stund medan han är kvar i sin position. Tim har nu lite mindre myror i baken och kan med synlig externbelöning hålla sig rätt bra han med. Med Tim kör jag rätt korta pass så han får lyckas så mycket som möjligt.

Med Tim känns det som jag vet vad jag har lust att fnula med den närmsta tiden på hemmaplan. Men jag skulle vilja hitta något nytt trick att jobba med tillsammans med Puzzel. Kanske utveckla något av de han redan kan..., sätta ihop dem på något vis? Det han kan nu är bland annat: Backa, stänga lådor, sitt/ligg och vacker tass på fotpallen. Hoppa genom mina armar... Förslag någon? Kanske något där Tim också är involverad? (Jag vill INTE lära dem öppna lådor för Puzzel är en riktigt liten tjyvis som sedan länge öppnar ALLA dörrar här hemma).

1 kommentar:

Fanny sa...

De saker som vi fått göra på trixkursen är slalom mellan benen, krypa, gå runt föraren, position mellan förarens ben (typ fotgående), sitta vackert, snurra, stå på två ben, buga + hoppa genom armarna (men det kan han ju redan). Det enda jag kommer på som skulle kunna engagera båda är att den ena sitter/står/ligger still och den andra hunden rundar den som är stilla. Men det finns säkert betydligt mer kreativa saker man kan göra! ;-)