tisdag 20 november 2012

Agilityplanering

Lite småemlig och småfebrig sitter jag och tycker liite synd om mig själv som på en ledig dag, varken orkar ut och springa eller träna hund.

Prommisar får de förståss men ingen agility eller rally som jag varit laddat för. Istället har jag haft mer tid att planera inför torsdagens inomhusträning med fokus på agility med Tim.

Så här blev planen:

Prio 1. Ha kul, ha kul, ha kul! :-)

Jag som improviserar lite nu och då, och ofta tycker det  blir bäst så (men med en grundplan) har tänkt på lite saker vi KAN träna på och hur. Väl på plats får jag se vilka/vilken av punkterna vi fokuserar på. Kom ihåg för mig:

  • Starter med stadga. Tim sittande med halsband koppel på, av med halsband, kasta iväg och olika lång tid och avstånd som han får sitta kvar innan jag går tillbaka och belönar alternativt kör valfria hinder... 
  • Slalom. Testa vad vi kommer ihåg och kör vidare utifrån det. Obs! Kom ihåg både vänster och höger sida.
  • Handling. Tränat väääldigt lite på. Vad händer? Pröva med några hinder utsatta på olika ställen i förhållande till varandra. Följer Tim? Hur är vår kommunikation? Tänk vidare på vad som passar oss. Tillåt mig att testa. Obs! Börja med lite grundläggande hindersug med kastad leksak och kommando "hopp". (Hinder i en "cirkel"?)
  • Tunnel. Använd som störning och använd ibland men sparsamt för att undvika "tunneltokeri" :-) Om det finns testa eventuellt med två tunnlar för att testa hur väl han följer mina rörelser och inte  bara går på första bästa tunnel. Om platttunnel finns, testa vad Tim tycker om den. (Tror  vi testat den vid något tillfälle men kommer faktiskt inte ihåg).
  • Däcket. Testat någon gång tidigare. Obs! Kör bara några gånger och var noga med att rikta in Tim  så han hoppar genom däcket (kanske med hjälp av kastad leksak några gånger) och ingen annanstans.
  • Hoppteknik. Olika höjder (max 45cm), olika längd mellan hindren. Kolla hur hoppar Tim? Ev. filma (kan ju vara bra för att i efterhand se hur jag bär mig åt också...).
  • Långhopp. Hm. det väntar vi nog lite med.
Ska absolut se till att ta med leksak i långt snöre/koppel. Förutom gottis, kottepipen och vatten + buren för att träna passivitet i pauserna.

Innan det är torsdag ska jag kolla lite hinderkombinationer mm. som jag kan tänka oss öva på.

Kan hoppas det går liite bätte än så här på torsdag :-) Fast roligt hade vi!







Nu kallar sängen.
Hoppas jag är frisk och pigg när jag vaknar imorgon bitti!

1 kommentar:

Fanny sa...

Hoppas du mår bättre i morgon!