onsdag 23 januari 2013

Vad man gillar & vad man gillar, i det här fallet Tim

Mums! Frukost :-)
Jag har aldrig sett det som ett problem att Tim inte slänger i sig maten på morgnarna när den serveras.

Puzzel gör inte heller det. Utan konstaterar att där finns frukosten. Sedan äter de sin mat i lugn och ro under förmiddagen.

Ibland väljer jag istället att träna så de får jobba för frukosten.

Däremot har jag alltid upplevt Tim som en rätt så tunn pudel. Inte för smal men sådär på gränsen till att jag tyckt att han gott kan lägga på sig lite lite till. (Jag ser ofta alltför tjocka pudlar och det vill jag förstås inte han ska bli).

Häromdagen så stod en av mina tomma plastskålar framme på golvet. De som jag brukar lägga godisbelöningar i när vi tränar och som jag använder som mått när jag häller upp frukostmaten.

Tim hittade skålen och apporterade den hela vägen till mig. Eftersom det då var frukostdags så fångade jag ögonblicket och la delar av frukostmaten i plastskålen och ställde uppe i soffan istället för i den vanliga matskålen i köket. Tim slukade maten direkt och därefter apporterade han skålen till mig igen. Vi gjorde om proceduren och maten slukades lika snabbt denna gång.

Nu har jag upprepat det här några mornar och det är väldigt tydligt. Tim tycker mycket bättre om att äta sin frukost i plastskålen och gärna uppe i soffan. Helt okej för mig så det är något vi kommer fortsätta med.

Hur kan man veta vad man gillar mest innan man prövat liksom... "Fortsätt utforska nya sätt, möjligheter, aktiviteter. Ibland förvånar man sig själv när man ramlar över nya saker att gilla som man innan inte hade en aning om".

Ha en fin dag!

Inga kommentarer: