tisdag 19 mars 2013

Tänder...

Igår var vi iväg för vaccinering mot kennelhosta. Det gick jättebra.

Fick tipset (tänker jag efter har jag hört det förr) att använda en kompress för att få bort tandstenen på Tim istället för en tandskrapa. Det brukade oftast räcka.

Jag har också påbörjat invänjning av tandborstning med elborsten för både Tim och Puzzel. Puzzel fattar vad jag förväntar mig och försöker verkligen även om han tycker den kittlar mot tandköttet.

Jag började använda tandborsten likt en target så fick Puzzel belöning när han sökte upp borsten, och när vi kommit så långt att han själv hade borsten i munnen innan belöning så började jag borsta lite lite. Nu har jag ibland leverpastej på borsten till att börja med så den ska förknippas med något positivt.

Bara att fortsätta träningen så kommer jag säkert kunna borsta både Tims och Puzzels tänder. Med Tim tar det lite längre tid bara. Han frustar och fnyser när den vibrerar men det går åt rätt håll och han söker sig själv till tandborsten nu när han vet att det kommer belöning.

Puzzel har ingen direkt tandsten och har fina tänder men det känns ändå bra att använda eltandborste till honom också. OCH han är en jättebra förebild som Tim kan titta på hur man ska göra när matte kommer med tandborsten. Jag ser tydligt att Tim nyfiket tittar och försöker sedan göra som Puzzel :-)

Leverpastejen kommer tas bort om ett par dagar och bytas ut mot välsmakande hundtandkräm.

Inga kommentarer: