onsdag 6 mars 2013

Träningspass och rally

Haft en skön dag i solen med en lång strosarpromenad.
Sedan fortsatta förberedelser för att filma rallymomenten. Skulle helst vilja hitta någon musik som är tillåten att ladda ned till mina youtubeklipp innan jag skrider till verket, men vi får se. Tips någon?

Efter prommisen har jag förberett inför helgens kurser. Bland annat skrivit ut diplom till rallygruppen som det redan är sista gången med nu på söndag. Tiden går fort! Jag sitter nu och ritar den bana som deltagarna ska få gå som en liten rolig "träningstävling" så här sista tillfället.

Ser fram emot helgen. På valpkursen kommer vi fortsätta jobba med att gå i slakt koppel. Börja förbereda/betinga inkallningsord. Och lite annat smått och gott. Förra gången gick vi igenom hantering (hur hunden kan känna sig trygg och lugn när man klipper klor, kikar i öron, borstar tänder mm). Något jag tycker är väldigt viktigt att få till då det är något man behöver göra under hela hundens livstid. Då är det skönt om det kan bli till en trevlig stund och inte till en kamp.

Agilitypass.
Körde ett kort slalompass med Tim i köket (4 pinnar). Jag körde två ggr. klockan fem (första gången vände sig Tim om innan den sista pinnen så därför körde jag om och då blev det rätt). Sedan körde jag klockan sex, sju, fyra och åtta.

Lyckat kort och roligt pass.

Har även kört ett kort pass med rallymoment som att gå fot, hit, läggande under gång och signalkontroll genom att växla mellan sitt och ligg kors och tvärs. Gick mestadels bra även om det tog en liten stund innan Tim fokuserade (istället för att studsa som en fluffig liten studsboll) och lyssnade på vad jag sa. Sedan gick det kanon!

Puzzel fick gå fot (han är kanoners på att följa mig intensivt kortare sträckor och även på att backa med mig bakåt) och köra några sitt, ligg och så hans paradnummer innan slutbelöning på passet: stänga dörren till godisskåpet.

Känner fortfarande av efterdyningar från flunsan :-( Imorgon har det gått en hel månad sedan jag blev sjuk. Hoppas varje dag att jag ska vara tillräckligt bra för att kunna ut och springa och träna fullt ut men jag har fortfarande huvudvärk och på kvällarna lite ont i halsen. Så här enveten flunsa har jag nog inte varit med om tidigare. Huvudvärk brukar jag i vanliga fall i stort sett aldrig ha... Men jag har hört flera med enveten flunsa i omgivningarna så det är nog bara att vänta ut.

Nu blir det mys i soffan resten av kvällen.

Inga kommentarer: