söndag 28 juli 2013

Kedja, kedja, kedja...

Det här är det jag & Tim kommer ägna närmsta tiden till under våra träningspass:

  • Kedja, kedja, kedja - jobba mer med längre sekvenser och längre tids tålamod.
  • Signalkontroll - säger jag sitt är det sitt även om jag sagt ligg fyra ggr. innan :o)
  • Störningsträning - mer träning i störande miljö. Leka och käka godis i olika miljöer går bra men att alltid jobba vidare bland buller, människor och hundar är lite svårt och kan göra att Tim stannar upp för att kolla läget så vi tappar flytet och pågående moment. Det behöver jag vänja Tim mer vid, och belöna upp när han fortsätter jobba med fokus under störning.
  • Transporter - hur vill jag göra när Tim gör fel och ändå ha ett flyt i träningen.
Det som oftast funkar kanon är:

  • Attityden :-)
  • Vänster ingång
  • Sitt - både snabbhet och att vara kvar i positionen
  • Ligg - både snabbhet och att vara kvar, läggande under gång.
  • Hit
  • Runt
  • Linförighet

Det jag vill finslipa på är:

  • Stå - vill ha ett snabbare/säkrare stående och utan att behöva visa med tecken.
  • Framför - funkar rätt bra, men Tim hamnar lite snett emellanåt och verkar lite osäker på momentet - vill köra utan att visa (och ha tecken endast som en extrahjälp att kunna plocka fram).
  • Runt - går oftast bra men känner att det finns en viss osäkerhet.
  • Skylten sväng vä/hund hö - har tränat den alldeles för lite bara.
  • Att ha alla fyra tassarna i backen även när man är ivrig :-) under pågående jobb.


Varit vaken ett par timmar i natt då jag väcktes av någon som bankade ihärdigt på en port längre ned på gatan. Det är vääldigt lyhört här på nätterna.

Ha en fin dag! Nu mot rallykurs och valpkurs :-)

2 kommentarer:

Fanny sa...

Ni kommer att bli grymma! Härligt att attityden är bra - det är ju ändå det viktigaste!

Maria sa...

Läser, tar in, bär med mig din kommentar :-) Tack!